Κυριακή, 31 Αυγούστου 2008

Έναρξη 2ης Φάσης Επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου στις ΤΠΕ

Νέο σχολικό έτος, νέα επιμορφωτική περίοδος για το πρόγραμμα «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στη Χρήση και Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διδακτική Διαδικασία».
Η υπόθεση της εισαγωγής αλλά και αξιοποίησης των ΤΠΕ στην καθημερινή εκπαιδευτική μας πραγματικότητα δεν είναι ούτε απλή ούτε αυτονόητη, πολύ περισσότερο δεν εξαντλείται στην - οπωσδήποτε αναγκαία - ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών και μέσων. Χρειάζεται συστημική αλλαγή σε πλήθος παραμέτρων που δεν είναι πάντοτε και αμιγώς εκπαιδευτικοί.
Το ζήτημα είναι όντως τελικά πολιτικό (με την αριστοτελική εκδοχή του όρου). Αφορά τις προτεραιότητες της κοινωνίας τόσο στα όρια των εθνικών προσανατολισμών της όσο - και οπωσδήποτε- στην πραγματικότητα που δυναμικά διαμορφώνεται σε υπερεθνικό επίπεδο.

Αυτό, βέβαια, δε σημαίνει ότι ακολουθούμε τυφλά τους «φωτισμένους» του αναπτυγμένου κόσμου. Δεν υπαγόμαστε σε μια πραγματικότητα την οποία δεχόμαστε ως νομοτέλεια ή μονόδρομο. Δεν ανεβαίνουμε στο τρένο επειδή… κι άλλοι κάπου πηγαίνουν. Η ορμή που ψηλαφίζουμε πλέον όλοι να απορρέει από τον ψηφιακό κόσμο μπορεί να στροβιλίζεται μάταια (ακόμα και μοιραία) στο κύκλοτρο μιας αέναης εξέλιξης χωρίς πυξίδα. Τώρα γνωρίζουμε ότι θα φτάσουμε γρήγορα στο στόχο, μα ξέρουμε ποιος είναι αυτός; Να λοιπόν γιατί στα πλαίσια της επιμόρφωσης θα ξεκινήσουμε αναζητώντας τις παιδαγωγικές προκείμενες που επιτρέπουν (ή τελικά επιβάλλουν;) την εισαγωγή των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική πράξη.
Ωστόσο, προκειμένου για την αρχική διείσδυση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία αίσθησή μου είναι πως είναι ανεκτός, επιτρεπτός, ίσως και αναγκαίος - τουλάχιστον γι’ αυτή τη φάση- ο ενθουσιασμός του νεοπροσήλυτου. Γνωρίστε καινούρια μέσα, εξοικειωθείτε με νέα ηλεκτρονικά εργαλεία, αμφισβητήστε, αναθεωρήστε, καινοτομήστε, δημιουργήστε! Σκοπός δεν είναι να αλλάξουμε διδακτική ταυτότητα, αν και δεν είναι κακό κι αυτό να συμβεί, αλλά να ενσωματώσουμε στη διδακτική μας καθημερινότητα ποικιλία μέσων ή εναλλακτικών διαδρομών για ίδιους στόχους. Σε κάθε περίπτωση η εμπειρία είναι κέρδος.
Καλή σχολική χρονιά σε όλους!
Καλή δύναμη (και υπομονή) στη νέα επιμορφωτική περίοδο!

Σάββατο, 30 Αυγούστου 2008

Πόλεμος για το λάπτοπ των 100 δολαρίων

Ήταν Ιανουάριος του 2005 όταν, στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, ο Ελληνοαμερικανός καθηγητής του ΜΙΤ Νίκολας Νεγκροπόντε αποκάλυψε ένα παράξενο αντικείμενο που είχε σχεδιαστεί για να αλλάξει τον κόσμο: ήταν ένα λάπτοπ που λειτουργούσε με ηλιακή ενέργεια και κόστιζε μόλις 100 δολάρια. Εκατομμύρια τέτοιες συσκευές θα μοιράζονταν σε παιδιά στον αναπτυσσόμενο κόσμο, συνδέοντάς τα με την παιδεία, με την ενημέρωση. Οι μεγάλοι, οι καλοί, οι πλούσιοι και οι τεχνοκράτες, όλοι τους ενέκριναν το σχέδιο. Και μετά μερικοί προσπάθησαν να το καταστρέψουν.

Τετάρτη, 27 Αυγούστου 2008

Πάμε επίσκεψη στο Μουσείο; Ας διαβάσουμε πρώτα...

Πρόκειται να επισκεφτούμε στα πλαίσια μιας εκπαιδευτικής εκδρομής με την τάξη μας ένα Μουσείο ή να οργανώσουμε ένα σχέδιο εργασίας (project) με θέμα την τέχνη και να γνωρίσουμε (ψηφιακά – ηλεκτρονικά) χαρακτηριστικά έργα.
Ένας ενδιαφέρον ιστότοπος είναι η Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ι. Λάτση
Εδώ θα βρούμε τον Κύκλο των Μουσείων από όπου μπορούμε να φυλλομετρήσουμε το αντίστοιχο e-book από τα διαθέσιμα Μουσεία. Από αυτό μπορούμε να πάρουμε κείμενα, πληροφορίες, φωτογραφίες τις οποίες μπορούμε να αξιοποιήσουμε.
Επίσης διατίθεται και ο Κύκλος των Τεχνών με e-books με μερικές ενδιαφέρουσες εκδόσεις για την τέχνη.
Το Ίδρυμα Ι. Λάτση υποστηρίζει επίσης και τον Ελληνομνήμονα, μια ψηφιακή βιβλιοθήκη η οποία περιέχει όλα τα φιλοσοφικά και επιστημονικά κείμενα γραμμένα στην ελληνική γλώσσα από το 1600 έως το 1821.
Στα πλαίσια του Ελληνομνήμονα το Εργαστήριο Ηλεκτρονικής Επεξεργασίας Ιστορικών Αρχείων του Τμήματος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης του Πανεπιστημίου Αθηνών ανέλαβε να υλοποιήσει ψηφιοποίηση των χειρογράφων της ίδιας περιόδου. Τα αρχεία αφορούν τη φιλοσοφική και επιστημονική παραγωγή στον ελληνικό χώρο, κυρίως από το 17ο αιώνα και εντεύθεν. Επίσης, αφορούν περιοχές της νεότερης ελληνικής ιστορίας για τις οποίες υπάρχει έλλειψη ή μεγάλη διασπορά των σχετικών τεκμηρίων.

Δευτέρα, 25 Αυγούστου 2008

Προετοιμασία για τη Β΄φάση Επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου


Η Β΄ φάση της επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου πλησιάζει. Τη Δευτέρα 1-9-08 ξεκινάμε με το πρώτο 4ωρο.
Πρέπει να ξεπεράσουμε τη θερινή ραστώνη (όση τέλος πάντων υπήρχε) και να ανασυνταχθούμε. Το wordle και η random αταξία του είναι μόνο φαινομενική. Και μόνη η διαπίστωση της εντροπίας ενός συστήματος (διδάσκουν οι φυσικοί) είναι πολύ σημαντική αφετηρία γνώσης. Ανασύνταξη, λοιπόν, βαθιές ανάσες αλλά και…. κανένα μπανάκι, όσα ακόμα προλαβαίνουμε.

Το ρίσκο της εικονικής φιλίας

"[...] Η κοινωνική δικτύωση επεκτείνει την παραδοσιακή χρήση του παγκόσμιου ιστού, υιοθετώντας νέα μοντέλα επικοινωνίας και ανταλλαγής περιεχομένου μεταξύ των χρηστών. Η νέα μορφή «κοινωνικής διάδρασης» επηρεάζει τόσο τη μορφή του παγκόσμιου ιστού και τους τρόπους πρόσβασης και διαχείρισης του περιεχομένου του όσο και τη συνεργασία μεταξύ επαγγελματιών, αλλά και την επικοινωνία μεταξύ των πολιτών γενικότερα. Δεν είναι τυχαίο ότι τα τελευταία δύο χρόνια γεννιέται μια νέα επιστήμη, η επιστήμη του ιστού (web science), της οποίας στόχος είναι, μεταξύ άλλων, και η μελέτη των κοινωνικών επιπτώσεων της χρήσης των διαδικτυακών υπηρεσιών. [...]
Πηγή : Ελευθεροτυπία

Κυριακή, 24 Αυγούστου 2008

EΔET: Eκπαίδευση σε νέες τεχνολογίες

Ενημερωτική εκδήλωση για τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς φορείς και τους παρόχους υπηρεσιών Internet διοργανώνει το Eθνικό Δίκτυο Έρευνας και Tεχνολογίας (EΔET), ως φορέας υλοποίησης του νέου προγράμματος «Eκπαίδευση Γονέων Mαθητών Yποχρεωτικής Δευτεροβάθμιας Eκπαίδευσης στις Tεχνολογίες Πληροφορίας και Eπικοινωνίας (TΠE), και στην Aσφαλή Xρήση του Διαδικτύου».
Tο έργο απευθύνεται σε όλους τους γονείς και κηδεμόνες μαθητών που θα εγγραφούν στην υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση (γυμνάσιο) κατά το νέο σχολικό έτος (2008 - 2009).
Διαβάστε τη συνέχεια από την Ημερησία

Παρασκευή, 22 Αυγούστου 2008

Σχολικό εργαστήριο. Έχουν δικαίωμα χρήσης οι φιλόλογοι;

Συχνά πυκνά κατά τη διάρκεια της Α΄ Φάσης της Επιμόρφωσης Β΄ Επιπέδου οι συνάδελφοι μου επισήμαιναν το ζήτημα της χρήσης και αξιοποίησης του σχολικού εργαστηρίου για τη διδακτική αξιοποίηση όσων, τέλος πάντων, αποκόμισαν από το σεμινάριο. Έχουμε δικαίωμα (όσοι δεν είμαστε ΠΕ 19-20) να χρησιμοποιούμε το σχολικό εργαστήριο Η/Υ;
Δείτε εδώ, λοιπόν, ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από τον Κανονισμό Λειτουργίας Πληροφορικής & Εφαρμογών Η/Υ (σελ.6).

Δικαίωμα χρήσης του εργαστηρίου έχουν:[...]
Εκπαιδευτές
«Είναι εκπαιδευτικοί ή επιμορφωτές οι οποίοι καλούνται να διδάξουν εντός του Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ. μαθήματα Πληροφορικής ή μαθήματα και δραστηριότητες οι οποίες απαιτούν τη χρήση Η/Υ. Οι εκπαιδευτές έχουν συνήθως ειδικότητα Πληροφορικής, ενώ οι μη ειδικότητας πληροφορικής πρέπει είτε να είναι πιστοποιημένοι επιμορφωτές Τ.Π.Ε. (εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Επιμορφωτών της πράξης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση») είτε να έχουν πιστοποιημένες δεξιότητες στο πλαίσιο της πράξης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στην Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στην Εκπαίδευση» ή σε άλλη δράση Τ.Π.Ε. του ΥΠ.Ε.Π.Θ. Όσο διαρκεί η εκπαιδευτική ή επιμορφωτική δραστηριότητα, ο εκπαιδευτής θεωρείται επιβλέπων του Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ.» [...]

Διαβάστε και διαδώστε ολόκληρο τον Κανονισμό Λειτουργίας Πληροφορικής & Εφαρμογών Η/Υ ώστε να είστε έτοιμοι αν (λέμε αν) προβληθεί κώλυμα χρήσης του σχολικού εργαστηρίου.

Τετάρτη, 20 Αυγούστου 2008

Οι Όρνιθες του Αριστοφάνη στην Κέρκυρα (27 Αυγούστου)

Μία μοναδική παράσταση από το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν. Πρόκειται για τη θρυλική παράσταση «Όρνιθες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία του Κάρολου Κουν, κοστούμια Γιάννη Τσαρούχη, με τη μαγεία της μουσικής του ανεπανάληπτου Μάνου Χατζιδάκι.
Η χορογραφία ήταν της Ζουζού Νικολούδη και η μετάφραση-διασκευή του Βασίλη Ρώτα.

Οι «Όρνιθες» του Κουν είχαν ανέβει πρώτη φορά το 1959 στο Φεστιβάλ Αθηνών στο Ηρώδειο, όμως η τότε κυβέρνηση (μετά από παρέμβαση του Κ. Τσάτσου) έκοψε απότομα τις παραστάσεις, γιατί θεώρησε πως προσέβαλε τα χρηστά ήθη της εποχής, στην πραγματικότητα η παράσταση σχολίαζε τα κακώς κείμενα και ενοχλούσε. Έκτοτε οι γελοιογράφοι δίπλα στην καρικατούρα του Κων/νου Τσάτσου ζωγράφιζαν και κότες...

Πάρτε μια γεύση από την παράσταση του 1959.

Τρεις γενιές ηθοποιών του Θεάτρου Τέχνης δούλεψαν για να ζωντανέψουν ξανά μια από τις ιστορικότερες παραστάσεις του ελληνικού θεάτρου, με τη διεθνή αναγνώριση. Ο Νίκος Μπουσδούκος και ο Ηλίας Λογοθέτης, που πήραν μέρος στις θρυλικές παραστάσεις του Παρισιού και του Λονδίνου, ο Γιάννης Καρατζογιάννης, με τους νεότερους Δημήτρη Δεγαΐτη και Κώστα Βελέντζα, μαζί με έξι από τους χορευτές της Ζουζούς Νικολούδη και πολλούς άλλους νεότερους ηθοποιούς του Θεάτρου Τέχνης, «πατούν» στα ίχνη των σπουδαίων ηθοποιών, που κατά καιρούς αναβίωσαν τη θρυλική παράσταση, από το 1959, που παρουσιάστηκε επεισοδιακά στο Ηρώδειο.
Είναι η τρίτη αναβίωση χωρίς τη φυσική παρουσία του Καρόλου Κουν και η πρώτη που δεν είναι στη ζωή ούτε ένας από τους δημιουργούς της, ο Κάρολος Κουν, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Μάνoς Χατζιδάκις και η Ζουζού Νικολούδη, αλλά ούτε ο Γιώργος Λαζάνης και ο Μίμης Κουγιουμτζής που είχαν αναλάβει την αναβίωση των δύο προηγούμενων παραστάσεων.

Περισσότερα δείτε στην ιστοσελίδα του Θεάτρου Τέχνης.

Δευτέρα, 18 Αυγούστου 2008

Ολυμπιακοί Αγώνες του Πεκίνου 2008 (συνέχεια)

Είχα υποσχεθεί σε παλιότερη ανάρτηση ότι θα επανερχόμουν στο θέμα των Ολυμπιακών Αγώνων (ευκαιρίας δοθείσης). Στην ουσία όλοι γνωρίζαμε ότι θα ...δινόταν ευκαιρία.

Δείτε πόσο ίδια γίνονται τα πράγματα, πόσο προβλεπόμενες είναι οι αντιδράσεις ώστε να περνούν ως κοινότυπες σε κόμικς.


Γι΄αυτό όμως που πραγματικά δεν περίμενα ομοιότητες με τον (υπό του Φ. Κακριδή) "Αστερίκιο εν Ολυμπία" είναι τα σχετικά με τη διατροφή των αθλητών. Δείτε τι τρώει ο Μ. Phelps (εδώ)
Δείτε επίσης τις συνέπειες του γεγονότος αυτού, διότι, ως γνωστόν, σημασία έχει και το περιβάλλον με το οποίο συγχρωτιζόμαστε.

Πατήστε πάνω στις εικόνες για να τις μεγεθύνετε.

Κυριακή, 10 Αυγούστου 2008

Διδασκαλία των Θρησκευτικών

Πολύ ενδιαφέρουσες επισημάνσεις από το Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεο για το ζήτημα τη διδασκαλίας των Θρησκευτικών.
Άποψη προσωπική, πρέπει να ισαπέχουμε τόσο από το να γίνει ένα μάθημα προσηλυτισμού και πρόχειρης κατήχησης (πράγμα ούτως ή άλλο ξένο από την ορθόδοξη προσέγγιση) όσο και από ένα απλό μάθημα θρησκειολογίας. Η θρησκευτική πίστη είναι στοιχείο της ανθρώπινης πνευματικής υπόστασης, των οντολογικών αναζητήσεών του, που επηρεάζει τον ιστορικό κοινωνικό του βίο. Συνεπώς συνιστά αυτόχρημα πεδίο γνώσης και μάλιστα με πολλές σημαίνουσες παραμέτρους μερικές απ' τις οποίες επισημαίνει ο Μητροπολίτης.

Δευτέρα, 4 Αυγούστου 2008

Ολυμπιακοί Αγώνες Πεκίνου 2008. Μια άσκηση για τη Γλώσσα

Μαγευτικά δειλινά, μάτια μαγνητισμένα σε έναν αόρατο ορίζοντα, με φόντο το Σινικό τείχος ή άλλα έργα μεγαλοπρεπή, υποβλητική μουσική, εξιδανικευμένες εικόνες κάτω από την ομπρέλα του εύηχου one world one dream, όλ’ αυτά συνθέτουν την ειδυλλιακή εκδοχή των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου.

Audiatur et altera pars

Μετά απ’ αυτά μπορούμε να ζητήσουμε από τους μαθητές της Β΄ Λυκείου να αναζητήσουν το σχόλιο ή την οπτική γωνία και να καταγράψουν την (προφανή) πρόθεση των δημιουργών του video. Μπορεί αυτό να θεωρηθεί ένα ακόμα δείγμα εκφυλισμού των Ολυμπιακών Αγώνων;

Καλή ιδέα θα ήταν επίσης να τους καλέσουμε ν' αναζητήσουν video, ιστοσελίδες κ.ά από ομάδες που διαμαρτύρονται είτε για τους ίδιους τους αγώνες (τη διοργανώτρια χώρα κ.ά) είτε διαμαρτύρονται επ' ευκαιρία των αγώνων (για άλλα προβλήματα). Έχει αυτό συνέπειες στο περιεχόμενο και το γενικότερο πνεύμα των Αγώνων ή συνιστά ένα τυπικό σύμπτωμα;

Από μαθητές της Γ΄ Λυκείου ζητούμε να βρουν και τους τρόπους/μέσα πειθούς που χρησιμοποιήθηκαν.

Εδώ και η επίσημη ιστοσελίδα των Ολυμπιακών Αγώνων. Κατά τ' άλλα περιμένουμε κι εμείς την τελετή έναρξης. Επιφυλάσσομαι πάντως και για άλλα κατά τη διάρκεια των αγώνων.

Κυριακή, 3 Αυγούστου 2008

Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού

Επισκεφτείτε στην ιστοσελίδα του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού την online έκθεση και δείτε τη συλλογή φωτογραφιών από την Ανέγερση του Νέου Μουσείου Ακροπόλεως, το αναστηλωτικό έργο πάνω στην Ακρόπολη, παλιές φωτογραφίες από το Άγιον Όρος κ.ά ενδιαφέροντα.

Tο πρώτο διεθνές συνέδριο νέων με θέμα την ασφάλεια στο Διαδίκτυο

Τέσσερα Ελληνόπουλα εκπροσώπησαν πρόσφατα τη χώρα μας στο 1ο Διεθνές Συνέδριο Νέων για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο και μιλάνε στο Pathfinder για τη μοναδική εμπειρία τους, αλλά και για τις προοπτικές αυτού του εγχειρήματος.
Δεν χωράει αμφιβολία πως η πιο ευαίσθητη ομάδα χρηστών του Διαδικτύου είναι οι νέοι.
Τα παιδιά που γεννήθηκαν μέσα στην τεχνολογία, μεγάλωσαν μαζί με τους υπολογιστές, πέρασαν και περνούν ατέλειωτες ώρες σερφάροντας στο Internet, αλλά παραμένουν - λόγω ηλικίας, προφανώς - ευάλωτα στα «άνθη του κακού» τα οποία όντως υπάρχουν στο Διαδίκτυο, καθώς αυτό δεν είναι παρά ο καθρέπτης της κοινωνίας μας, με τις καλές (που είναι κι οι περισσότερες), αλλά και τις κακές (βλέπε ρατσισμό, παιδεραστία, πορνογραφία, ηλεκτρονικό έγκλημα κλπ.) πλευρές του.
Πηγή: Pathfinder

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails