Τετάρτη, 30 Ιουλίου 2008

Διδασκαλία Λατινικών σ’ ένα δημ. σχολείο του Αν. Λονδίνου. Προς ένα πειραματικό σχολείο ΤΠΕ.

Δείτε το πολύ ενδιαφέρον video από δημοτικά σχολεία του Λονδίνου όπου τα Λατινικά διδάσκονται ως μάθημα επιλογής.

Διάφοροι δάσκαλοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα (γενικώς, στην αγγλική εκπαίδευση υπεύθυνη διδασκαλίας είναι μια ολόκληρη -πυραμιδωτά διαρθρωμένη- ομάδα, καθένα από τα μέλη της οποίας μπορεί να δομεί με διαφορετικό τρόπο τη διδασκαλία των λατινικών).

Τι και πώς διδάσκεται: Διδασκαλία γραμματικής, κατανόηση και διεύρυνση λεξιλογίου με τη μέθοδο problem solving (επίλυση προβλήματος) ταυτόχρονα με την προσέγγιση της ρωμαϊκής ιστορίας και πολιτισμού.
Για μια βιωματική προσέγγιση της γλώσσας χρησιμοποιούν τους δραματικούς διαλόγους. Ακόμα και ένας κωμικός ηθοποιός συνέβαλε χρησιμοποιώντας τη λατινική γλώσσα στην παρουσίασή του.
Εμείς εδώ;
Και όλα αυτά σε αίθουσες πλήρως ηλεκτρονικά εξοπλισμένες με υπολογιστές, διαδραστικούς πίνακες, βιντεοπροβολείς κλπ. Όλ’ αυτά συμβαίνουν σε ICT Schools (TΠE σχολεία).
Εμείς εδώ;
Αυτό που και παλιότερα υποστήριξα είναι ότι πρέπει να δημιουργηθούν πειραματικά σχολεία ΤΠΕ όπου εκεί μπορούν εισαχθούν πολλές εκπαιδευτικές καινοτομίες.

Δευτέρα, 28 Ιουλίου 2008

Το νέο Μουσείο Τυπογραφίας στο Νέο Φρούριο της Κέρκυρας

Στο Νέο φρούριο της Κέρκυρας (μετά από παραχώρηση του Δήμου Κεκρυραίων) πρόκειται να ιδρυθεί Μουσείο Τυπογραφίας από το Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Πειραιώς.
Στην Κέρκυρα λειτούργησε (1798, Δημοκρατικοί Γάλλοι) το πρώτο ελληνικό τυπογραφείο, με μεγάλη δραστηριότητα. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι γύρω στους 1300 τίτλους που τυπώθηκαν μεταξύ του 1798 και του 1848, οι 800 είχαν τυπωθεί στην Κέρκυρα, οι 300 στην Ζάκυνθο και οι 200 στην Κεφαλονιά, ενώ είναι γνωστή η περίπτωση του λιθογραφείου του Γερ. Ασπιώτη και του γιου του Κων/νου (1844-1964), που το 1928 συγχωνεύθηκε με την ανώνυμη Εταιρία Ασπιώτη ΕΛΚΑ.

Το Μουσείο της Τεχνολογίας της Ελληνικής Τυπογραφίας θα αναφέρεται στην τεχνολογία της ελληνικής τυπογραφίας από τον 15ο έως τον 20ο αιώνα, η οποία γνώρισε ιδιαίτερη ανάπτυξη στα Επτάνησα.
Οι θεματικοί άξονες του μουσείου είναι: α) η χάραξη και η χύτευση ελληνικών στοιχείων και κοσμημάτων, β) η στοιχειοθεσία και η σελιδοποίηση, η χειροστοιχειοθεσία, η λινοτυπία και η μονοτυπία, γ) η ξυλογραφία, η χαλκογραφία, η λιθογραφία, η χρωμολιθογραφία και η τσιγκογραφία και δ) τα πιεστήρια, δηλαδή οι εκτυπωτικές μηχανές διαφόρων τύπων (επίπεδα, κάθετα, κυλινδρικά) από ποικίλα υλικά (ξύλινα, ξύλινα με μεταλλικά εξαρτήματα, μεταλλικά) και διαφορετικών φάσεων τεχνολογικής εξέλιξης (χειροκίνητα, ατμοκίνητα, ηλεκτροκίνητα). Στο Μουσείο θα περιλαμβάνεται επίσης και ενότητα της κατασκευής του χαρτιού.Τέλος ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότητα να κατασκευάζει χαρτί στο οποίο στη συνέχεια θα δύναται να επιχειρεί την εκτύπωσή του.
Δείτε και από τον Pathfinder κι άλλες προσπάθειες του ίδιου φορέα για δημιουργία θεματικών μουσείων και σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Ενδιαφέρον το σχετικό video.

Ένας εικονικός ξεναγός στη διάθεσή σας...

Πόσες φορές δεν έχετε επισκεφτεί αρχαιολογικούς χώρους (ή και μουσεία) όπου τα εκθέματα είχαν δίπλα τους μια υποτυπώδη πινακίδα με προβληματική (τουλάχιστον) παρουσίαση του εκθέματος, αποσπασματικότητα και ελλείψεις; Συνηθέστερο είναι το φαινόμενο σε ανοικτούς αρχαιολογικούς χώρους. Η τεχνολογία έχει και για αυτό λύση. Πρόκειται για τον εικονικό ξεναγό, ένα PDA στην ουσία, που αναλαμβάνει πολλά παραπάνω από μια συμβατική ξενάγηση. Ο εικονικός ξεναγός έχει και εκπαιδευτική χρήση και προέκταση. Όχι οι ξεναγοί δε θα χάσουν τη δουλειά τους. Επαναπροσδιορίζεται σε νέα πλαίσια. Το σχετικό άρθρο προέρχεται από τον Pathfinder - Τεχνολογεῖν
"Αξιοποιώντας τις νέες δυνατότητες που δίνουν οι τεχνολογίες αιχμής, Έλληνες ερευνητές και κατασκευαστές δημιούργησαν ένα εύχρηστο, αλλά ταυτόχρονα ευφυές σύστημα ψηφιακής πολυμεσικής ξενάγησης, που προσαρμόζεται στις συγκεκριμένες ανάγκες κάθε χρήστη και μπορεί να αλλάξει ουσιαστικά τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν τους μουσειακούς και εκθεσιακούς χώρους οι επισκέπτες τους".
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο και δείτε και το σχετικό video από τον Pathfinder - Τεχνολογεῖν

Παρασκευή, 25 Ιουλίου 2008

Κι άλλο συνέδριο (5ο Πανελλήνιο Συνέδριο "Τ.Π.Ε. & Εκπαίδευση")

Πολλά τα συνέδρια, πολλές οι προτάσεις, ενδιαφέροντα και τα θέματα. Μόνο που για μας τους... λίγο απομακρυσμένους από τα κέντρα είναι δύσκολη η μετάβαση και η συμμετοχή (...δεν είναι γκρίνια... είναι παράπονο). Τέλος πάντων, δείτε από εδώ τη σχετική ιστοσελίδα και από εδώ τα αποτελέσματα κρίσης προτάσεων συμμετοχής.

Τετάρτη, 23 Ιουλίου 2008

Firefox 3.0 - Piclens: Αναζητήστε και επιλέξτε γρήγορα φωτογραφίες!

Η αναβαθμισμένη έκδοση του Firefox 3 συνοδεύεται από τα πάντα ενδιαφέροντα Πρόσθετα.
Αφού κατεβάσετε το Mozilla Firefox 3 (επιλέξτε την ελληνική έκδοση από το σχετικό κατάλογο), ακολούθως από το μενού: εργαλεία>πρόσθετα κατεβάστε το Piclens.

Αφού βάλετε ένα λήμμα στη μηχανή αναζήτησης (π.χ. Google), από τη σελίδα των αποτελεσμάτων επιλέγετε: Eικόνες. Κατόπιν πηγαίνετε πάνω σε μια οποιαδήποτε εικόνα. Εμφανίζεται ένα μπλε βελάκι, το πατάτε και έχετε την τρισδιάστατη παρουσίαση των αποτελεσμάτων (όπως το βλέπετε δίπλα στη φωτογραφία). Όταν από την πληθώρα αυτή των φωτογραφιών επιλέξετε μία, υπάρχει η επιλογή η οποία σας πάει κατευθείαν στην ιστοσελίδα που βρίσκεται. Από εκεί τη μεταφέρετε, την αποθηκεύετε κλπ. Το Piclens μέχρι την έκδοση του Firefox 3 δεν υποστηριζόταν στα Vista. Τώρα μπορείτε και σε αυτό το λειτουργικό περιβάλλον να το αξιοποιήσετε. Είναι πολύ χρήσιμο.

Δευτέρα, 21 Ιουλίου 2008

Καλοκαίρι χωρίς κόμικς...δε γίνεται!

Σε συνέχεια σχετικής ανάρτησης του ΚΣΕ του 4ου (ΠΕ02) δίνω την εκδοχή του Τ. Αποστολίδη και Γ. Ακοκαλίδη για τους Όρνιθες του Αριστοφάνη.






Το παραπάνω κόμικ αξιοποιήθηκε από τη φιλολογική ομάδα των επιμορφωτών Φιλολόγων στο ΠΑΚΕ Ιωαννίνων σε σενάριο διδασκαλίας, τόσο για να συμπεράνουν οι μαθητές στοιχεία για τη σκευή και την όψη (σε συνδυασμό και με φωτογραφίες και video παραστάσεων της κωμωδίας) όσο και για να προβούν σε συγκριτική αποτίμηση του χιούμορ με μια σύγχρονη (και διαφορετική στην πρόσληψη) οπτική της υπόθεσης.
Σχετικά με την αναβίωση της θρυλικής παράστασης στη μνήμη του μεγάλου δασκάλου του θεάτρου τέχνης Καρόλου Κουν δείτε από εδώ και εδώ.
Θα μπορούσε πάντως ν'αξιοποιηθεί και στη Γλώσσα της Α΄Λυκείου στην ενότητα για το γέλιο και το χιούμορ (ορισμένα τουλάχιστον καρέ).

Τετάρτη, 16 Ιουλίου 2008

Καρτ Ποστάλ, παλιές φωτογραφίες!

Μια τεράστια συλλογή από παλιές φωτογραφίες και καρτ ποστάλ θα βρείτε στην ιστοσελίδα του Ε.Λ.Ι.Α. Αν, για παράδειγμα, ετοιμάζετε ένα σχέδιο εργασίας (project) στα πλαίσια περιβαλλοντικής εκπαίδευσης (ημιτυπική εκπαίδευση) ή και στα πλαίσια της τυπικής εκπαίδευσης με θέμα κάποια περιοχή της Κέρκυρας ή κάποια χρονολογική περίοδο, μπορείτε να ανατρέξετε στις ψηφιοποιημένες συλλογές του Ε.Λ.Ι.Α. και να αναζητήσετε σχετικό υλικό (φωτογραφικό αρχείο ή καρτ ποστάλ). Αν πάλι στα πλαίσια της άτυπης εκπαίδευσης (σχολικές γιορτές, εκδρομές κλπ) χρειάζεστε φωτογραφικό και ιστορικό υλικό για την Κέρκυρα, στο σχετικό ιστολόγιο του συνάδελφου Γ. Ζούμπου θα βρείτε πολλά και χρήσιμα.
Στη φωτογραφία η Πάνω Πλατεία σε καρτ ποστάλ του 1931!

Τρίτη, 15 Ιουλίου 2008

Μετά την Επιμόρφωση Β΄Επιπέδου;

Μετά την ολοκλήρωση της 1ης επιμορφωτικής περιόδου στη «Διδακτική Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία» (Επιμόρφωση Β΄Επιπέδου, όπως έχει επικρατήσει) εύλογα προκύπτει το ερώτημα: Τι έπεται; Θα έχει συνέχεια η προσπάθεια εισαγωγής των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία; Θα σταματήσει κάθε σχετική προσπάθεια, μια και «τελείωσε το Γ΄ΚΠΣ και περιμένουμε τη σύνταξη του Δ΄ ΚΠΣ», για να αρχίσει πάλι κάτι παρόμοιο να κινείται χωρίς όμως ποτέ να φτάνει, λόγω έλλειψης ενός συνολικού σχεδιασμού, στη σχολική πράξη; Θα γίνουν με συστηματική συνέπεια τα επόμενα λογικά βήματα που έπονται της επιμόρφωσης των συναδέλφων; Αυτό σημαίνει:

1. Νέα ΑΠΣ μέσα στα οποία να είναι ενταγμένη η φιλοσοφία αλλά και η ρητή διδακτική πρόβλεψη για αξιοποίηση των ΤΠΕ.

2. Διάχυση της επιμόρφωσης σε περισσότερους συναδέλφους, δεδομένου ότι μάλλον δύσκολα θα υποστήριζε κανείς ότι και οι δύο επιμορφωτικές περίοδοι δημιούργησαν αυτό που θα ονομάζαμε «κρίσιμη μάζα», ικανή να αποτελεί η ίδια «σημείο παραδείγματος» και για τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς. Ο προβλεπόμενος αριθμός ήταν τελικά 8.000, δύσκολα όμως θα φτάσει τις 5.000, μερικοί μιλούν για αρκετά λιγότερους.

3. Τι θα γίνει με τις υποδομές; Με ποια λογική (πραγματολογικό – ολιστικό μοντέλο) θα εισαχθούν οι ΤΠΕ στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη; Θα αυξηθούν τα σχολικά εργαστήρια, (πρακτικώς δύσκολο, γιατί χρειάζονται πολύ περισσότερα του ενός σε κάθε σχολική μονάδα προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες); Με μια «φορητή μονάδα», (έναν Η/Υ και ένα προβολικό μετακινούμενο από αίθουσα σε αίθουσα); Με τον OLPC, οπότε οι αλλαγές θα είναι πραγματικά ουσιαστικές; Και αν ναι, πρέπει να μπούμε σε μια άλλη επιμορφωτική λογική, γιατί χρειάζονται πολύ περισσότεροι επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί.

4. Επένδυση στη δημιουργία ανοιχτών περιβαλλόντων εργασίας. Συγκρότηση επιστημονικών ομάδων ικανών να δομήσουν ανοιχτά, διαδικτυακά περιβάλλοντα εργασίας, που να ενθαρρύνουν και να υποστηρίζουν την ανακαλυπτική μάθηση.

Η άποψή μου πάντως είναι ότι - σε μια πρώτη μεταβατική και αυστηρά χρονικά προσδιορισμένη φάση- θα ήταν αρκετά παραγωγικό να μπαίναμε σε μια λογική της πειραματικής εφαρμογής του όλου εγχειρήματος στα πλαίσια ενός «πειραματικού σχολείου», ενός «σχολείου του μέλλοντος», όπως σχετικώς αποκαλούνται τα σχολεία που αξιοποιούν τις ΤΠΕ στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη. Αυτό το σχολείο (Δημοτικό –Γυμνάσιο, μέχρι και το Λύκειο ν’ αλλάξει δομή και χαρακτηριστικά, ένα τουλάχιστον σε κάθε νομό,) θα λειτουργήσει με προσαρμοσμένα ΑΠΣ, όχι ριζικά διαφορετικά από τα «συμβατικά» και στα οποία θα διδάσκουν επιμορφωμένοι (στο Β΄Επίπεδο) εκπαιδευτικοί ή πιστοποιημένοι Α΄ Επιπέδου εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να συμμετέχουν σε προγράμματα ενδοσχολικής – πλέον- επιμόρφωσης. Σε επόμενες φάσεις, η σχετική εμπειρία και η γνώση που θα αποκτηθεί στα πλαίσια αυτών των σχολείων θα μπορούσε να κωδικοποιηθεί, να αξιολογηθεί και τέλος να αξιοποιηθεί και στις υπόλοιπες σχολικές μονάδες. Να σημειωθεί, ότι στο μεταξύ οι επιμορφωτικές προσπάθειες θα συνεχίζονται και θα έχουν επιμορφωθεί κι άλλοι εκπαιδευτικοί.

Όλ’ αυτά κατατείνουν σε ένα σημείο: Χρειάζεται σχεδιασμός βραχυ-μεσο-πρόθεσμος που θα λαμβάνει υπόψη του και τις αναμενόμενες τεχνολογικές εξελίξεις οι οποίες σε μεγάλο βαθμό προδιαγράφουν τη συνέχεια. Χρειάζεται να ξεφύγουμε από τη λογική της «αξιοποίησης της συγκυρίας» και να κινηθούμε με στρατηγικές προτεραιότητες, ευελιξίας και καινοτομικό πνεύμα Και όλ’ αυτά πρέπει να γίνουν … χτες!

Δείτε τι γίνεται στην Κύπρο (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου). Σελ. 4, 7, 9 κ.εξ.
και ειδικά για τους φιλολόγους
Διαβάστε επίσης και από το Ν. Δαπόντε. "Η Επιμόρφωση έφτασε στα όριά της. Και τώρα τι;"

Κυριακή, 6 Ιουλίου 2008

1o Εκπαιδευτικό Συνέδριο ΤΠΕ (Βόλος Απρ. 2009)



Στόχος του Συνεδρίου:
Να δώσει βήμα σε «μάχιμους», αλλά και σε μελλοντικούς εκπαιδευτικούς, με ενδιαφέρον για τις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, να παρουσιάσουν -μέσα από ένα επιστημονικά αξιόπιστο οπτικό πρίσμα- τις θεωρητικές, αλλά κυρίως τις έμπρακτες προτάσεις τους αναφορικά με την ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στο σχολικό περιβάλλον, αναδεικνύοντας σημαντικά σημεία θετικής, αλλά και αρνητικής, κριτικής απέναντι σε μεθοδολογίες, εργαλεία και πρακτικές που ενσωματώνουν τις ΤΠΕ.
Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.

Χιούμορ (Από τον Αρκά)

























Δείτε και σε animation ένα σύνηθες -κατά τον Αρκά- περιστατικό από το

Τρίτη, 1 Ιουλίου 2008

Εννοιολογικοί χάρτες

Read this document on Scribd: ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ



Οι εννοιολογικοί χάρτες μπορούν ν'αποδειχθούν χρησιμότατο εποπτικό εργαλείο κατά τη διδασκαλία τόσο της Ιστορίας όσο και στη Γλώσσα (κυρίως στην έκθεση). Η σχηματοποίηση με τη μορφή "αράχνης" ειδικότερα, προσφέρεται για την παράσταση σύνθετων διδακτικών ενοτήτων, καθώς διευκολύνει τόσο την εννοιολογική πρόσληψή τους από τους μαθητές όσο και την ανάκληση των πληροφοριών, αφού, mutatis mutandis, μιμούνται τον τρόπο που και ο ανθρώπινος εγκέφαλος ταξινομεί σχηματικά τις πληροφορίες που προσλαμβάνει. Πέραν τούτου, μπορούμε με υπερδεσμούς στις επιμέρους "ψηφίδες" που θα φτιάξουμε να εισάγουμε πλήθος πολυμέσων και ψηφιακών άλλων διευκολύνσεων, όπως εικόνες, video, ήχοι, animation, χάρτες, σύνδεση με σχετικές με τη διδασκόμενη ενότητα ιστοσελίδες κ. ά.
Τέτοια προγράμματα είναι το Inspiration, το Cmaps και το Belvedere.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails