Τετάρτη, 9 Σεπτεμβρίου 2009

Τα greeklish βλάπτουν την ορθογραφία

Αρνητικά επιδρά στην ορθογραφική ικανότητα των μαθητών η ευρέως διαδεδομένη χρήση των greeklish μέσω κινητών τηλεφώνων και του διαδικτύου, σύμφωνα με έρευνα τουΠαιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, που διεξήχθη σε μαθητές όλων των βαθμίδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Στην έρευνα που διενήργησε το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (κατά τη σχολική χρονιά 2008-09), τόσο σε μαθητές όλων των βαθμίδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σχολεία της Κοζάνης (Γυμνάσιο, Λύκειο, ΕΠΑΛ) όσο και σε φιλολόγους, διαπιστώνεται ότι, η διαδεδομένη χρήση των greeklish, που ξεκινά ακόμη και από το δημοτικό, οδηγεί στην αύξηση των ορθογραφικών τους λαθών στα γραπτά του σχολείου.

Τα είδη των λαθών των μαθητών αφορούν κυρίως την παράλειψη τονισμού ή σημείων στίξης και τη χρήση αγγλικών σημείων στίξης, το συνδυασμό ελληνικών και λατινικών γραμμάτων σε μία λέξη, ορθογραφικά λάθη (π.χ. ο αντί για ω), φωνητικά λάθη (κυρίως στους φθόγγους π.χ. κς αντί για ξ), καθώς, επίσης, σύντμηση λέξεων (π.χ. tespa αντί τέλος πάντων, tpt αντί για τίποτα, dld αντί για δηλαδή κ.α.).

Επίσης οι φιλόλογοι δήλωσαν ότι συνάντησαν λέξεις γραμμένες σε greeklish σε γραπτά του σχολείου σε ποσοστό 64,3% και ότι παρατηρήθηκαν και μη αναμενόμενα λάθη, όπως αλλαγή χρόνου ή προσώπου στα ρήματα, αλλαγή πτώσης στα ουσιαστικά, αντικατάσταση λέξης με άλλη, με εντελώς διαφορετική σημασία.

Ακόμη σύμφωνα με την έρευνα, ποσοστό 77,4% των μαθητών χρησιμοποιούν τα greeklish, με αξιοσημείωτη αύξηση χρηστών από το γυμνάσιο στο λύκειο. Οι μαθητές που παραδέχτηκαν ότι τα χρησιμοποιούν στο γυμνάσιο φτάνουν το 67,8%, στο ΕΠΑΛ το 70,2% και στο ΓΕΛ 88,5%. Απ' αυτούς, περίπου το 50% τα χρησιμοποιούν από δύο έως και περισσότερα χρόνια, ενώ πάνω από το 63% τα χρησιμοποιεί καθημερινά ή πολλές φορές τη μέρα.

Επιπλέον το 19% των μαθητών της Α’ και το 51,6% της Β’ τάξης του Γυμνασίου δήλωσε ότι χρησιμοποιεί τα greeklish τουλάχιστον δύο χρόνια, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι, η χρήση τους ξεκινά από το δημοτικό. Οι μαθητές δήλωσαν ακόμη πως πέρα από τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας (sms 52,8%, e-mail 78,2%, chat-forum 84,7%, smartphone 16,1%, pda 13,7%) χρησιμοποιούν τα greeklish και σε χειρόγραφα (προσωπικές σημειώσεις, σχολικές εργασίες, σημειώματα κ.α.) σε ποσοστό 15,7%.

Οι λόγοι χρήσης του συγκεκριμένου τρόπου γραφής είναι κατά τους μαθητές η συνήθεια, σε ποσοστό 83,9%, η εξοικονόμηση χρόνου (75,8%), επειδή το θεωρούν χρήσιμο ή βολικό εργαλείο (71,4%), για την αποφυγή ορθογραφικών λαθών (38,7%) και ... επειδή είναι μόδα (33,9%).

Τέλος στην ίδια έρευνα, το 58,5% των μαθητών θεωρεί ότι η χρήση των greeklish απειλεί την ελληνική γλώσσα, ενώ την ίδια άποψη έχει μόνο το 64,3% των φιλολόγων, ενώ το 53,6% έχει παρατηρήσει αύξηση των ορθογραφικών λαθών σε μαθητές, που παλαιότερα παρουσίαζαν καλύτερες επιδόσεις στο γραπτό λόγο.

Πηγή: Ελευθεροτυπία

5 σχόλια:

Σοφία Παπαμιχαήλ είπε...

Ενδιαφέρουσα η έρευνα αλλά ... ποιος τελικά νοιάζεται για την ορθογραφία σήμερα;
Δε νομίζω άλλωστε ότι ευθύνονται μόνο τα greeklish για την κατάσταση που επικρατεί. Πολλές οι ρίζες του κακού.
Με την ευκαιρία, σου εύχομαι καλή σχολική χρονιά με υγεία και δύναμη.
Να ξέρεις βέβαια ότι ανεξάρτητα από την παράθεση σχολίων τα άρθρα σου παρακολουθούνται συστηματικά και εύχομαι να συνεχίσεις με το ίδιο ενδιαφέρον και φέτος και ... με λιγότερες απουσίες.
Και πάλι πολλές ευχές.

Νίκος Καρύδης είπε...

Καλή χρονιά, Σοφία!
Σαφώς και δεν ευθύνονται μόνο τα greeklish.Μάλιστα πιστεύω ότι αποτελούν και πλούτο μιας γλώσσας αν και εφόσον συστηματικά καλλιεργείται η γλώσσα σε όλες τις μορφές,περιπτώσεις χρήσης και εκδοχές της.

as eon είπε...

Συμφωνούμε Νίκο για τα γκρίκλις. Αλλά, γιατί "ξεπατίκωσες" άκριτα την επιστημονικοφανή ιδεοληψία;
έχει γεμίσει το ίντερνετ με αυτήν

http://smnds.blogspot.com/2009/09/357.html

Νίκος Καρύδης είπε...

To άρθρο αυτό προτίθεμαι να αξιοποιήσω στην τάξη ως κείμενο αναφοράς στην Α΄Λυκείου για συζήτηση. Όλα τα παιδιά χρησιμοποιούν τα greeklish στο msn κι όχι μόνο.
θα αναζητήσουμε απο κοινού τα δικά μας συμπεράσματα ζητώντας τους να γράψουν κάτι με greeklish και κάτι με "κανονική γραφή" συνεχώς και εναλλασσόμενα, ώστε να φτάσουμε στον αυτοματισμό. Νομίζω τα συμπεράσματα θα είναι αναμενόμενα, αν και η "σύνθεση" της τάξης παίζει σημαντικό ρόλο.

as eon είπε...

Είμαι πραγματικά περίεργος να διαβάσω παρουσίαση όσων σκέφτεσαι να κάνεις στην τάξη

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails