Παρασκευή, 20 Φεβρουαρίου 2009

Για την αξιολόγηση της Νεοελληνικής Γλώσσας


Για την αιφνιδιαστική απόφαση του ΥΠΕΠΘ να αναθεωρήσει τον τρόπο βαθμολόγησης του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας, ενώ βρισκόμαστε προς το τέλος (ουσιαστικά) του σχολικού έτους έχω να κάνω τις εξής παρατηρήσεις:
Με την αλλαγή αυτή δίνεται περισσότερη έμφαση στην τεχνική γλωσσική επεξεργασία του κειμένου, στην αναγνώριση κειμενικών στοιχείων, την "εφαρμογή τύπων" της θεωρίας η σημασία των οποίων δεν υποτιμάται, εφόσον όμως δε γίνεται σε βάρος της συγκροτημένης ανάπτυξης κειμένου, της οργανωμένης παραγωγής λόγου. Όσες κι αν είναι οι επιφυλάξεις για τον τρόπο που τελικά το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας διαμορφώνεται υπό το βάρος των Πανελλαδικών Εξετάσεων, παραμένει το πιο "ελευθέριο" μάθημα, εφόσον προϋποθέτει ενεργό σκέψη, δημιουργικό λόγο, γνωστική και εκφραστική ετοιμότητα τη στιγμή ακριβώς που γράφεται κι αυτό δεν το βρίσκουμε σε κανένα άλλο μάθημα.
Αυτό που ξενίζει είναι ότι το ΥΠΕΠΘ σπεύδει να υποστηρίξει την προωθούμενη αλλαγή επικαλούμενη το ύψος των σχετικών αναβαθμολογήσεων (άνω του 25%) και την ανάγκη αντικειμενικότερης βαθμολόγησης.
Αυτό όμως έρχεται σε αντίθεση με το βασικό χαρακτηριστικό του μαθήματος που παραπάνω ανέφερα. Δεν είναι μαθηματικά ή φυσική όπου τα "κουκιά είναι μετρημένα". Είναι στη φύση του μαθήματος η υποκειμενική προσέγγιση. Αν λοιπόν ήθελε το ΥΠΕΠΘ λιγότερες αναβαθμολογήσεις, θα μπορούσε (αναλογιζόμενο τη φύση του μαθήματος) είτε να αυξήσει την ψαλίδα αναβαθμολόγησης (μόνο γι' αυτό το μάθημα) είτε να προσθέσει και τρίτο βαθμολογητή και το γραπτό να βαθμολογείται με το μέσο όρο και των τριών βαθμολογητών. Βέβαια, ξέχασα, αυτό κοστίζει... οπότε η προηγούμενη λύση που προτείνω θα ήταν και η λιγότερο ανέξοδη.
Να τολμήσω να προτείνω ότι χρήσιμα θα ήταν και μερικά επιμορφωτικά μαθήματα στο σώμα των βαθμολογητών;

Δείτε την ανακοίνωση της ΠΕΦ.


Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων

Πολυτεχνείου 6, 104 33 Αθήνα

Τηλ.: 210-5243434, Fax: 210-5228231

e-mail: p-e-f@otenet.gr

Αθήνα, 17/2/2009

Αριθ. πρωτ. 264
Προς

Όπως ο Πίνακας Αποδεκτών

ΘΕΜΑ: Αξιολόγηση της Νεοελληνικής Γλώσσας

Έκπληξη προκαλεί η αιφνιδιαστική απόφαση του ΥΠ.Ε.Π.Θ. για αλλαγή στην αξιολόγηση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας Γενικής Παιδείας στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, η οποία μάλιστα ανακοινώθηκε χωρίς να έχει προηγηθεί ο απαιτούμενος διάλογος με τους αρμόδιους φορείς και τις Επιστημονικές και Εκπαιδευτικές Ενώσεις.

H Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων διαμαρτύρεται εντονότατα, γιατί με την απόφαση αυτή (40 μονάδες παραγωγή λόγου - 60 ασκήσεις, έναντι 50 - 50, που ίσχυε ως σήμερα στην εκατοντάβαθμη κλίμακα) δίνεται μεγαλύτερη βαρύτητα στις ασκήσεις, οι οποίες, κατά κανόνα, προϋποθέτουν και ενισχύουν την απομνημόνευση και τη μηχανιστική μάθηση και υποβαθμίζεται η σημασία της παραγωγής λόγου, η οποία είναι η μόνη που αναδεικνύει ουσιαστικά τη δημιουργική ικανότητα των μαθητών και ελέγχει την κρίση τους.


Θεωρούμε ότι στο όνομα της αντικειμενικής αξιολόγησης υποβαθμίζονται η συγκρότηση της σκέψης των μαθητών, η δυνατότητα αποκωδικοποίησης κειμένων και παραγωγής λόγου, η καλλιέργεια της γλωσσικής, εκφραστικής και κριτικής ικανότητας, ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου και της σηματοδότησης των εννοιών, δεξιότητες, οι οποίες, σύμφωνα με τα Προγράμματα Σπουδών, αποτελούν βασικούς στόχους της όλης εκπαιδευτικής διαδικασίας.


Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων πιστεύει ότι, στη σύγχρονη τεχνοκρατούμενη εποχή, ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δίνεται στη γλώσσα, όχι μόνο ως όργανο επικοινωνίας, αλλά και ως φορέα αξιών που συμβάλλουν καταλυτικά στη διαμόρφωση αληθινά σκεπτόμενων ανθρώπων.

Για το Δ.Σ.

Ο Πρόεδρος

Αναστάσιος Στέφος


Η Γενική Γραμματέας

Γεωργία Χαριτίδου


ΑΠΟΔΕΚΤΕΣ

1. ΥΠ.Ε.Π.Θ., Δ/νση Σπουδών Δ.Ε.

2. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

3. ΟΛΜΕ –ΚΕΜΕΤΕ

4. Τοπικοί Σύνδεσμοι Φιλολόγων

5. Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας

6 σχόλια:

Stergios Nastopoulos είπε...

Δεν διαφωνώ με όσα αναφέρονται σχετικά με το μάθημα, αλλά ο αριθμός των αναβαθμολογήσεων δείχνει οτι η υποκειμενικότητα είναι μεγάλη στη βαθμολόγηση. Ακόμη και στα δικά μας, Θετικά μαθήματα, η διαφορά των μονάδων που απαιτούνται για αναβαθμολόγηση είναι μεγάλη. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που θα έπρεπε να εξεταστούν στο όλο πλαίσιο βαθμολόγησης π.χ. τι γίνεται αν ο x μαθητής "πέσει" σε 2 βαθμολογητές που κατα κανόνα είναι αυστηροί; Ή το αντίθετο. Ακόμα: Δεν υπάρχει κεντρική καθοδήγηση στη βαθμολόγηση, και έτσι σε άλλα βαθμολογικά κέντρα κατανέμουν αλλιώς τις επι μέρους μονάδες ανα ερώτηση και ειδικότερα στις ασκήσεις, όπου οι "δοκιμαστικές" βαθμολογήσεις στόχο έχουν να υπάρχουν όσο γίνεται λιγότερες αναβαθμολογήσεις στο συγκεκριμένο βαθμολογικό, αλλά επίσης είναι γνωστές και οι ομηρικές μάχες στην συνεδρίαση των βαθμολογητών σε κάθε βαθμολογικό κέντρο πριν τη βαθμολόγηση. Σώμα βαθμολογητών με επιμόρφωση και προσόντα, αν και είχε εξαγγελθεί, ουδέποτε υλοποιήθηκε. Ουσιαστικά, δεν υπάρχει ανατροφοδότηση ούτε καν σε επίπεδο βαθμολογικού κέντρου, επανεξέταση του τρόπου βαθμολόγησης, έτσι ώστε να καλύπτονται όλες οι πιθανές απαντήσεις και όλα αφήνονται στην καλή διάθεση και στην τύχη. Το ότι στα θετικά μαθήματα υπάρχουν λίγες αναβαθμολογήσεις δεν σημαίνει οτι τελικά η βαθμολόγηση είναι δίκαια. Είναι γνωστές οι συζητήσεις μέσα στα βαθμολογικά κέντρα μεταξύ των βαθμολογητών και η αγωνία πολλών (όχι όλων δυστυχώς) ακόμα και για 1-2 μόρια σε κάποιο γραπτό. Ο ρόλος των συντονιστών βαθμολόγησης είναι μετά το πέρας της δοκιμαστικής βαθμολόγησης διακοσμητικός, και συνήθως η επιτροπή του ΥΠΕΠΘ μετά την έναρξη της βαθμολόγησης διαλύεται, εκτός αν προκύψει κάποιο μεγάλο πρόβλημα, οπότε τα πράγματα "μπαλώνονται" με σολωμόντειες και. καμιά φορά, αντιεπιστημονικές υποδείξεις. Τέλος πάντων: Δεν μπορεί να υπάρξει αντικειμενική βαθμολόγηση σε κανένα μάθημα. Διαφορές όμως λίγων μονάδων κρίνουν το μέλλον των παιδιών και είναι συνεπώς πολύ σοβαρός ο ρόλος μας. Αλλά δυστυχώς, όπως σε όλα τα πράγματα, υπάρχει ο εθισμός και ο ωχαδερφισμός. Αν σκεφτείς όλ' αυτά δεν μπορείς να βαθμολογήσεις ούτε ένα γραπτό. Αρα, απωθείς το άγχος της βαθμολόγησης και προχωράς. Δεν γίνεται αλλιώς. Και έτσι μια τόσο σοβαρή υπόθεση γίνεται διεκπεραιωτική για μεγάλη μερίδα καθηγητών. Αυτά όσον αφορά το γενικό τρόπο βαθμολόγησης.
Ειδικά για το δικό σας μάθημα, Νίκο, θεωρώ οτι είναι ανεπίτρεπτος ο τόσος μεγάλος βαθμός αναβαθμολογήσεων. Δυστυχώς το μάθημα δεν προσφέρεται για αντικειμενική βαθμολόγηση και οι φιλόλογοι το θεωρούν φυσιολογικό, ο εθισμός που προανέφερα. Αλλά δεν είναι έτσι. Πολλά θα μπορούσαν να γίνουν για τη βελτίωση. Είναι όμως γεγονός οτι η δημιουργική γραφή και η παραγωγή γραπτού λόγου δεν νομίζω οτι αξιολογούνται, εκτός αν προκειται για πολύ τρανταχτές διαφορές. Ποιά διαφορά έχει ένα 100 από ένα 99, ας πούμε; Καμία. Κι όμως παίζει ρόλο στην εισαγωγή σε μια σχολή. Αρα: Τουλάχιστον στο δικό σας μάθημα: Να αλλάξει η κλίμακα βαθμολογίας, να γίνουν πολύ λιγότερες βαθμίδες, 10 το πολύ, τουλάχιστον στο πρώτο μέρος. ΑΥΤΗ θεωρώ την περισσότερο αναγκαία αλλαγή. Δηλαδή να φανούν μόνο οι "τρανταχτές" διαφορές στην έκφραση και στο περιεχόμενο. Δεν χρειάζεται περισσότερο. Εξάλλου ο μεγάλος αριθμός αναβαθμολογήσεων αυτό υποδεικνύουν κατά βάθος. Να υπάρξει και τρίτος βαθμολογητής, ναι, και τέταρτος για αναβαθμολόγηση. Να υπάρχει συνεχής καθοδήγηση και ενιαία στάση σε Πανελλαδικό επίπεδο. Και πιθανόν, να εξεταστεί σοβαρά η συνολική αλλαγή του τρόπου εξέτασης, ακόμα και κατά τα πρότυπα του ΑΣΕΠ, ερωτήσεις κλειστού τύπου, αν είναι εφικτό στο δικό σας μάθημα, δεν είμαι σίγουρος, και για να αποτραπεί η αντιγραφή, μεγάλος αριθμός ερωτήσεων και με διαφορετική σειρά, δεν είναι ανέφικτο τεχνικά. Μπορεί κάποιοι να έχουν αντιρρήσεις, αλλά δυστυχώς σήμερα οι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής κατάντησαν ερωτήσεις πολλαπλής αντιγραφής.
Φυσικά, όλ' αυτά δεν αποτελούν παρά μπαλώματα επί μπαλωμάτων. Μερικές απ' αυτές τις προτάσεις δεν αποκλείει η μια την άλλη, ούτε αποτελούν επεξεργασμένο σώμα, που πρέπει να γίνει συνολικά αποδεκτό. Μέχρι να γίνει γενικότερη αλλαγή στο Εκπαιδευτικό μας Σύστημα, πρέπει να "ζήσουμε" εν τω μεταξύ με το υπάρχον. Δυστυχώς...

Stergios Nastopoulos είπε...

Μη μου "βαθμολογήσεις" τις ασυνταξίες, έκανα πολλές, όταν "βγήκα" από την αίθουσα τις κατάλαβα, όμως βιαζόμουν να προλάβω :-)

Νίκος Καρύδης είπε...

Στέργιο, έπεσες σε "καλό βαθμολογητή" και παίρνεις τα περισσότερα δυνατά μόρια!
Συμφωνώ με το μεγαλύτερο μέρος όσων αναφέρεις, άλλωστε είναι συζητήσεις που καθημερινά πια κάνουμε και στα διαλείμματα με τους συναδέλφους φιλολόγους.
Να σημειώσω όμως ότι πρόπερσι (αν θυμάμαι καλά) είχαν δοθεί "οδηγίες διόρθωσης" για τη Γλώσσα από το ΥΠΕΠΘ -για πρώτη φορά- και από ό,τι μου είπαν (η Κέρκυρα εδώ και χρόνια δεν είναι πια βαθμολογικό κέντρο) έγινε το ...σώσε από ενστάσεις, διαφοροποιήσεις κλπ.Αυτό δεν είχε γενικώς κυκλοφορήσει.
Εν πάση περιπτώσει η υποκειμενικότητα, αν τη θεωρήσουμε υπαίτια για αδικίες (και όντως έτσι είναι), νομίζω ότι πρέπει να αντιμετωπίζεται με αλλαγές όχι στο μαθησιακό βάρος καθενός από τα μέρη του μαθήματος αλλά με υποστήριξη των βαθμολογητών (ή και προσεκτική επιλογή τους...) με τέτοια μέσα ώστε να διαθέτουν κοινές αφετηρίες και στόχους κατά τη βαθμολόγησή τους.
Για σκέψου, στη φυσική (για να επιτευχθεί ακόμη μεγαλύτερη αντικειμενικότητα, να αυξηθούν οι βαθμοί της θεωρίας και να μειώνεται έτσι η βαθμολόγηση της επινοητικότητας, της ευστροφίας, της πρωτοτυπίας στη λύση των ασκήσεων. Βέβαια, δεν ξέρω αν η αναλογία είναι εύστοχη...
Ο υψηλός αριθμός αναβαθμολογήσεων είναι ακόμα μεγαλύτερος από τη Γλώσσα στη Νεοελληνική Λογοτεχνία.
Μιλάμε για ανθρωπιστικές σπουδές όμως και γι' αυτό υποστηρίζω ότι δικαιότερο θα ήταν να ανοίξει η ψαλίδα ή να υπάρχει και τρίτος βαθμολογητής.
Οι ερωτήσεις όμως κλειστού τύπου δεν ενδείκνυνται για το μάθημα παρά μόνο για κάποια στοιχεία κατανόησης. Το "ζουμί" είναι στην παραγωγή λόγου, στην ικανότητα δόμησης λόγου με ικανούς εκφραστικούς τρόπους και αποτελεσματικότητα.
Να δούμε, θα φέρει τίποτα ο διάλογος για τις αλλαγές; Προς το παρόν δεν τον βλέπω καν...

Stergios Nastopoulos είπε...

"στη φυσική (για να επιτευχθεί ακόμη μεγαλύτερη αντικειμενικότητα, να αυξηθούν οι βαθμοί της θεωρίας και να μειώνεται έτσι η βαθμολόγηση της επινοητικότητας, της ευστροφίας, της πρωτοτυπίας στη λύση των ασκήσεων."
Θυμάμαι την διαφήμιση: "Μα δεν έχω αυτοκίνητο, καρντιά μου", που έλεγε ο Ιταλός σε μια ευειδή Ελληνίδα, αν θυμάμαι καλά. Τέτοια πράγματα ΔΕΝ βαθμολογούνται στη Φυσική, εξ ου και ο διεκπεραιωτικός χαρακτήρας της βαθμολόγησης στις Πανελλαδικές. Καλύπτονται κάτω από τον μανδύα (σάβανο, δυστυχώς) της "καθε επιστημονικώς τεκμηριωμένη λύση είναι αποδεκτή". Ετσι ακόμα και η πιο "χαζή" λύση γίνεται δεκτή, βαθμολογείται εξίσου με την "έξυπνη" και βέβαια, δε θέλουμε να βγάζουμε αναβαθμολογήσεις, είναι κακό για τη "φήμη" μας. Εξάλλου πληρωνόμαστε με το "κομμάτι", άρα τι να ψάχνεις τώρα για τα παραπάνω. Αυτά για τη Φυσική. Για τα δικά σας, εσύ ξέρεις καλύτερα. Πάντως, ακόμα και με τις καλλίτερες προυποθέσεις, δεν υπάρχει αντικειμενική βαθμολογηση, ούτε και στα δικά μας. Και βέβαια, φέτος, δεν πρόκειται να γίνει τίποτα το συνταρακτικό. Απλά, με την απαγόρευση κοκκινίσματος των γραπτών, θα προκύψουν περισσότερες αναβαθμολογήσεις, σίγουρα, και ακόμη, θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για βαθμολόγηση. Αυτό θα έχει σα συνέπεια ν' αργήσουν τ' αποτελέσματα λίγες μέρες, ίσως μια βδομάδα, λέω, δεν είμαι και σίγουρος, γιατί μάλλον θα υπάρχει πίεση να "τελειώνουμε". Διεκπεραίωτική διαδικασία, που έλεγα. Ευκαιρία για τα "τσακάλια" της βαθμολογήσης, αυτούς που καθαρίζουν 10 γραπτά την ώρα, μπορεί και περισσότερα, για το μάθημα μου μιλάω βεβαίως. Να βγάλουν και κανα φράγκο παραπάνω. Δυστυχώς ή μάλλον ευτυχώς δεν ανήκω σ' αυτήν την κατηγορία. Καλλίτερα: Θα έχω λιγότερα κρίματα στην ψυχή μου...

Νίκος Καρύδης είπε...

Η επιστημονική ένωση Νέα Παιδεία προχωρά ένα βήμα πιο μπροστά:

http://www.alfavita.gr/anakoinoseis/ank24_2_9_948.php

disa είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails